disaat sendiri

Saturday 29 November 2014

Alat- Alat Muzik

Alat- Alat Muzik

Alat- alat muzik adalah alat yang dibuat atau dimodifikasi untuk tujuan menghasilkan muzik. Alat-alat muzik terdiri daripada tiga jenis iaitu;
1) Alat muzik tiupbunyinya dihasilkan oleh peniupan,
2) Alat muzik bertalimenghasilkan bunyi melalui pemetikan,
3) Alat muzik tekanmenghasilkan bunyi melalui penekanan,
4) Alat muzik perkusimenghasilkan bunyi melalui pemukulan.
Alat Muzik Tiup

SAKSAFON
 
saxaphone.jpg
Saksofon adalah instrumen yang masih tergolong dalam keluarga woodwind. Saksofon biasanya terbuat dari logam dan dimainkan menggunakan single-reed seperti klarinet. Saksofon umumnya dihubungkan dengan popular music, big band music dan jazz, tapi awalnya ditujukan sebagai instrumen orkestra dan band militer.Pemain saksofon disebut saksofonis.
TROMBON
ist2_109208_trombone.jpg
Trombon adalah alat musik tiup logam. Seperti pada alat musik tiup logam lainnya, suara dihasilkan dengan menggetarkan bibir.Kata trombon diambil dari bahasa Itali tromba (trompet) dan -one (akhiran yang bererti besar), maka secara ringkas erti trombon adalah “trompet besar”.
Pemain trombon disebut trombonis.
KLARINET
clarinet.jpg
Klarinet adalah alat muzik dari keluarga woodwind. Namanya diambil dari penambahan akhiran “-et” yang bererti “kecil” pada kata Itali “clarino” yang berarti “trompet”. Sama seperti saksofon, klarinet dimainkan dengan menggunakan satu reed. Klarinet merupakan keluarga alat muzik terbesar, dengan ukuran dan pitch yang berbeda-beda. Kata klarinet umumnya merujuk pada soprano klarinet B♭, yang merupakan klarinet terumum.
Pemain klarinet disebut klarinetis.
ALAT MUZIK BERTALI
GITAR
reef_akustisk_guitar.jpg Gitar merupakan alat musik berdawai yang dimainkan dengan jari-jemari tangan atau sebuah plektrum (alat petik gitar). Bunyinya dihasilkan dari tali-tali yang bergetar.Gitar bisa berupa gitar akustik atau elektrik, atau gabungan keduanya.
BIOLA
violin01.jpg
Biola adalah sebuah alat musik gesek berdawai/bertali yang memiliki empat tali yang diasingkan satu sama lain. Nada yang paling rendah adalah G dan biola memiliki nada tertinggi di antara keluarga biola, yaitu viola dan cello. Alat musik gesek berdawai yang lainnya, bas. Kertas musik untuk biola hampir selalu menggunakan atau ditulis pada kunci G.

SITAR
 
instruments-sitar.jpg
Sitar  adalah salah satu jenis alat muzik yang berasal dari Asia Selatan. Alat muzik klasik Hindustan yang menggunakan dawai/tali. Alat muzik ini menggunakan dawai halus bersama dengan dawai biasa dan ruang resonansi menggunakan gourd (sejenis buah-buahan yang dikeringkan dan berongga di dalamnya) sehingga menghasilkan bunyi yang unik. Sitar merupakan alat muzik yang sering digunakan dalam seni muzik klasik hindustan sejak Zaman Pertengahan.
ALAT MUZIK PERKUSI (PUKUL)  DHOLAK
instruments-dholak.jpg
Dholak ataupun dholaki ialah sebuah alat muzik klasikal India Utara (Hindustan). Ia dimain dengan menggunakan tangan and mudah dipikul oleh pemainya. Bunyi yang dihasilkan oleh dholak berasal daripada hasil pukulan tangan keatas permukaan yang diperbuat daripada kulit haiwan.
Dholak biasanya digunakan dalam penghasilan rentak untuk lagu-lagu filem and sebagainya.
GONG
gong.gif
Gong adalah alat muzik yang kerap digunakan dalam muzik Melayu tradisional. Sebenarnya, gong adalah sebuah alat muzik yang diperbuat daripada logam dan bunyi yang disuarakan adalah hasil pukulan tukul. Biasanya, gong digunkan dalam muzik keroncong untuk dijadikan penanda masa ataupun tempoh rentak.
MARACAS
1004v2.jpg
Maracas adalah alat muzik hasil ciptaan orang asli Puerto Rico. Pada asalnya ia diperbuat daripada buah pokok higuera dan diisikan dengan batu-batu kecil.
Ia harus dimainkan sepasang, iaitu seorang yang memainkan maracas akan memegang sebuah maracas dalam setiap sebelah tangan.
Maracas, seperti alat muzik pukul yang lain memainkan peranan penting untuk membantu rentak gubahan muzik yang sedang dimainkan.
ALAT MUZIK TEKAN

ORGAN PAIP
wjca.gif
Organ paip adalah alat muzik yang menghasilkan bunyi melalui tekanan udara yang disalurkan melalui rangkaian paip bersiri.
Perbezaan nada dan bunyi wujud disebabkan perbezaan saiz paip. Merujuk ke gambar yang sedia ada di atas rangkap ini, kita boleh lihat betapa besarnya alat muzik ini.
Organ paip biasanya digunakan dalam gubahan muzik yang dimainkan dalam gereja.
Jika seseorang ingin memainkan organ paip dia harus menekan sebarang kekunci yang ada diatas papan kekunci untuk menghasilkan bunyi.
PIANO
baby-grand-piano.jpg
Piano tidak perlu diperkenalkan lagi kerana ia digunakan dalam banyak lagu yang diketahui dan juga adalah alat muzik asas untuk mengajar dan mempelajari muzik.
Bunyi yang dihasilkan piano datangnya daripada ketukan tukul keatas dawai logam yang ada di dalam piano itu. Perbezaan nada dan bunyi yang dihasilkan adalah disebabkan perbezaan panjangya dan ketebalan dawai yang terletak didalam piano.Piano dimainkan dengan menekan atau mengetuk kekunci diatas papan kekunci.Seorang pemain piano dipanggil pianist.
PAPAN KEKUNCI MIDI
 evolution.jpg
Papan kekunci MIDI menyerupai papan kekunci di atas piano tetapi ia adalah papan kekunci digital yang digunakan untuk menghantar signal MIDI ke komputer. Ia banyak digunakan dalam penghasilan muzik elektronik.
MIDI adalah akronim bagi Musical Instrument Digital Interface.
MIDI mampu menghasil perbagai bunyi yang unik dan tidak mungkin boleh dihasilkan dengan cara akustik.

Sumber:http://kaddu.wordpress.com/2007/07/02/alat-alat-muzik/

No comments: